LOAPSI ofereix un
servei integral per a la majoria de problemàtiques, dificultats o trastorns que
es puguin treballar a través de la psicologia clínica, la logopèdia, la
psicomotricitat educativa, reeducativa i terapèutica, la psicopedagogia.
En
concret, portem a terme l'avaluació, diagnòstic i tractament, tant de nens/es,
adolescents com d'adults.
L’intervenció,
pot ser a nivell individual, de parella i grupals, tallers psicoeducatius i
preventius, i orientació escolar i professional. Aquests són alguns dels
tractaments que oferim:
ATENCIÓ PRIMERENCA
És
el tractament realitzat durant els primers anys de vida del nen amb la
finalitat de potenciar al màxim les possibilitats físiques i intel · lectuals,
de manera regulada i contínua, i que es porta a terme en totes les àrees
sensorials, sense forçar en cap sentit el curs lògic de la
maduració del sistema nerviós central.
A qui va dirigida?
En general, a tots aquells subjectes entre
zero i sis anys que presenten o puguin
presentar alteracions en el seu desenvolupament evolutiu.
Si partim de la definició d'atenció primerenca, es dirigiria a dos clars
grups de població infantil:
Nens / es d'alt risc ambiental, els programes estaran destinats a prevenir possibles retards en el desenvolupament dels que estan sotmesos a influències desfavorables dels sectors deprimits socioculturalment.
García Etchegoyen (1976), basant-se en criteris orgànics fonamentalment, recull el grup de nens i nenes d'alt risc en què inclou:
-Nens amb anomalies genètiques o cromosòmiques.
-Nens amb alteracions durant el període de gestació.
-Nens amb signes de patiment perinatals.
-Nens nascuts preterme i postérmino.
-Nens de baix pes en el naixement.
-Nadons morfològicament dismaduros.
-Nens nascuts de famílies amb nivells socioculturals molt baixos.
-Nens sense clara etiopatogènia, però amb un evident retard psicomotor.
Infants amb alteracions biològiques probables o establertes, entre els quals hi hauria:
-Nens i nenes amb alteracions físiques (paràlisi cerebral, espina bífida,
miopaties)
-Nens i nenes amb alteracions sensorials (amblíops, cecs, hipoacúsics, sords)
-Nens i nenes amb alteracions psíquiques (deficiència mental, autisme, psicosi)
-Nens i nenes amb retard general en el desenvolupament i en el llenguatge.
Quan s'aplica l'atenció primerenca?
Si partim de la definició d'atenció primerenca, es dirigiria a dos clars
grups de població infantil:
Nens / es d'alt risc ambiental, els programes estaran destinats a prevenir possibles retards en el desenvolupament dels que estan sotmesos a influències desfavorables dels sectors deprimits socioculturalment.
García Etchegoyen (1976), basant-se en criteris orgànics fonamentalment, recull el grup de nens i nenes d'alt risc en què inclou:
-Nens amb anomalies genètiques o cromosòmiques.
-Nens amb alteracions durant el període de gestació.
-Nens amb signes de patiment perinatals.
-Nens nascuts preterme i postérmino.
-Nens de baix pes en el naixement.
-Nadons morfològicament dismaduros.
-Nens nascuts de famílies amb nivells socioculturals molt baixos.
-Nens sense clara etiopatogènia, però amb un evident retard psicomotor.
Infants amb alteracions biològiques probables o establertes, entre els quals hi hauria:
-Nens i nenes amb alteracions físiques (paràlisi cerebral, espina bífida,
miopaties)
-Nens i nenes amb alteracions sensorials (amblíops, cecs, hipoacúsics, sords)
-Nens i nenes amb alteracions psíquiques (deficiència mental, autisme, psicosi)
-Nens i nenes amb retard general en el desenvolupament i en el llenguatge.
Quan s'aplica l'atenció primerenca?
Tan
aviat com sigui detectat qualsevol tipus de retard en el desenvolupament
infantil es fa aconsellable l'aplicació d'un programa d'estimulació, si és
possible des dels primers dies de vida.
Existeix
el que anomenaríem una regla d'or per a la intervenció, en nens i nenes amb
necessitats educatives especials: "arribar a temps" (és tant més
eficaç com més precoç es produeixi l'aplicació del programa d'estimulació).
ATENCIÓN INFANTIL I JUVENIL
- Dificultats de comunicació (mutisme, quequeig ...)
- Manca d'atenció i hiperactivitat
- Dificultats a l'escola
- Dificultats en lecto-escriptura
- Problemes amb el son
- Ansietat (fòbies, pors, separació dels pares, etc.).
- Trastorns psicosomàtics
- Trastorns del desenvolupament
- Problemes d'identitat i sexualitat en adolescents
- Problemes amb els estudis: dificultats en l'elecció, desorientació ...
- Trastorns o retards en la parla: dislàlies, deglució atípica, ...
- Trastorns o retards del llenguatge: dislèxia, retard en lectura i escriptura,..
- Dificultats de comunicació (mutisme, quequeig ...)
- Manca d'atenció i hiperactivitat
- Dificultats a l'escola
- Dificultats en lecto-escriptura
- Problemes amb el son
- Ansietat (fòbies, pors, separació dels pares, etc.).
- Trastorns psicosomàtics
- Trastorns del desenvolupament
- Problemes d'identitat i sexualitat en adolescents
- Problemes amb els estudis: dificultats en l'elecció, desorientació ...
- Trastorns o retards en la parla: dislàlies, deglució atípica, ...
- Trastorns o retards del llenguatge: dislèxia, retard en lectura i escriptura,..
GRUPS PSICOEDUCATIUS I TALLERS
1.- Psicomotricitat Vivenciada. La Psicomotricitat és
una tècnica d'intervenció basada en una concepció global de la persona, que
integra els aspectes motors, tònic – emocionals, socials, cognitius i de
representació. Per aquesta raó la Psicomotricitat
Vivenciada s'utilitzarà com una forma normalitzada
d'intervenció terapèutica, per a abordar tots aquests problemes.
2.- Logopèdia. Té com objectiu
rehabilitar el llenguatge, la veu, la parla i la comunicació, quan existeixen
pertorbacions o alteracions, o quan es presenten dificultats en el
desenvolupament de la interacció comunicativa. A diferència d'altres
enfocaments, combinen l'atenció individual que necessita cada nen, amb les
dinàmiques de grup. Es treballen tots els components lingüístics (morfologia, sintaxi,
semàntica, ús del llenguatge...), així com el parla, la veu i la comunicació, i
quan és necessari es fan teràpies específiques (respiratòria, miofuncional...)
Entre altres dinàmiques, s'utilitzen jocs de normes, on la necessitat de
respectar unes regles ajuda al nen a establir o millorar la relació amb ell
mateix i amb els altres integrants del grup.
3.- Psicomotricitat i Llenguatge. Aquest espai està
dirigit als més petits. Es treballen diversos aspectes, atenent necessitats de
globalització del nen, en relació al seu desenvolupament psicomotor, emocional,
social, de comunicació i de llenguatge. Partint de la Psicomotricidad
Vivenciada, s'intenta harmonitzar els processos del nen petit
per a ajustar les seves necessitats a nivell afectiu, emocional i comunicatiu,
treballant alhora la
Psicomotricitat i el llenguatge.
4.- Aula alternativa i moviment.
Aquesta aula, organitzada per racons i projectes, pretén ajudar als nens i
adolescents amb dificultats escolars a trobar la motivació per aprendre, per
observar, per experimentar; a recuperar l'interès per entendre com funcional el
món, a ser conscients de les seves capacitats i dificultats, i adquirir o
reforçar els aprenentatges que necessiten per a una bona integració en el món i
la societat actual. Es parteix dels temes o activitats que els agraden, per a
treballar a fons tot allò que necessiten. En aquest espai s'integren diferents
aspectes i activitats, com el gest gràfic, la motricitat final, els
aprenentatges instrumentals (llegir, escriure, contar) o l'escriptura creativa.
5.- Enriquiment Cognitiu. En aquest
espai s'utilitzen tècniques d'estimulació de la intel·ligència, procedents
d'uns programes que sorgeixen d'uns principis bàsics que determinen un nou
concepte de la intel·ligència i de les aptituds i habilitats que la conformen
(atenció, percepció, memòria, estructuració de l'espai, pensament i raonament)
Aquests principis són: - L'estructuració del coneixement és modificable. - La
intel·ligència és dinàmica i es construeix. - La mediació és fonamental per a
aprendre.
Les activitats del programa són diverses i es
necessita treballar diferents modalitats d'expressió (numèrica, verbal,
simbòlica i pictòrica) per a resoldre-les. La metodologia utilitzada és
l'aprenentatge intervingut, que consisteix d'una banda, en la intervenció del
professor per a acostar els continguts a l'alumne, i per un altre, en
l'observació sistemàtica de les seves estratègies i processos. Totes les
activitats promouran processos que impliquin operacions mentals d'ordre
inferior i superior, de diferent i progressiva complexitat i abstracció. Es
porten a terme reunions periòdiques amb els pares per a coordinar el que es fa
en el centre i les activitats que poden realitzar a casa i que així es
complementin entre si, a més de reunir-se per a explicar el progrés dels nens.
6.- Terapia cognitiva conductual. La teràpia cognitiva-conductual és
conceptualitzada de manera similar al d'un equip de recerca, on el pacient
aporta les dades, les seves habilitats i coneixements i el psicòleg la seva
experiència i coneixements especialitzats. Les dades les definim com el que un
subjecte pensa, sent i fa en un lloc determinat, sent igual d'important el que
passa abans i després que la persona pensi, senti o faci alguna cosa.
La teràpia cognitiu-conductual es centra en els símptomes presents i en
la resolució dels problemes actuals del pacient.
Es treballen les creences, conductes, emocions i interaccions socials responsables de mantenir els problemes mitjançant una col·laboració en equip psicòleg-pacient.
Les teràpies cognitiu conductuals, ofereixen un tractament integral dels problemes, amb molt bona expectativa d'èxit i un tractament per a la prevenció de recaigudes.
Es treballen les creences, conductes, emocions i interaccions socials responsables de mantenir els problemes mitjançant una col·laboració en equip psicòleg-pacient.
Les teràpies cognitiu conductuals, ofereixen un tractament integral dels problemes, amb molt bona expectativa d'èxit i un tractament per a la prevenció de recaigudes.